Istnieje grupa zapaleńców, która porusza się na dwóch kółkach przez cały rok. Jednak większość z nas chowa rower na zimę do piwnicy, na balkon czy do garażu. Przed pierwsza wiosenną wycieczką trzeba przygotować go do jazdy.
Na początek mycie
Rower, który stał na balkonie lub nie został wyczyszczony przed zimą, trzeba dokładnie umyć. Można do tego użyć płynu do mycia naczyń lub szamponu samochodowego. Szczotką nakładamy spieniony płyn, omijając jedynie koronki wielotrybu, łańcuch i mechanizm korbowy, czyli potocznie przerzutki. Zostawiamy na chwilę, pucujemy jeszcze raz i spłukujemy bieżącą wodą. Można wykorzystać w tym celu wąż ogrodowy lub myjkę ciśnieniową, ale ze znacznie obniżonym ciśnieniem wody. Jeśli nie mamy takich możliwości, to spłukujemy rower wodą z wiadra.
Smarowanie łańcucha
Łańcuch przed smarowaniem również należy wyczyścić. Można to zrobić bez demontażu. Potrzebna jest do tego szmatka, szczoteczka do zębów i rozpuszczalnik, benzyna ekstrakcyjna lub WD-40. Szmatkę trzymamy od spodu i czyścimy łańcuch benzyną lub rozpuszczalnikiem za pomocą szczoteczki. Środek w sprayu wystarczy rozpylić i zetrzeć szmatką. Kasetę również możemy wyczyścić tym sposobem, przy użyciu większej szczotki. Wyczyszczony i wyschnięty łańcuch smarujemy smarem przeznaczonym specjalnie do łańcuchów. Na rynku dostępne są także smary w sprayu, lecz lepiej korzystać z nich okazyjnie.
Smarowanie linek przerzutek, przerzutek i hamulców
Oprócz łańcucha smarem pokrywamy też mechanizm przerzutek i linki do przerzutek oraz hamulców. Wystarczą jedna lub dwie krople. Dzięki temu linki nie będą skrzypieć podczas jazdy. Jeśli podczas smarowania zauważymy pęknięcia, to należy rozważyć wymianę linek na nowe. Tak samo kontrolujemy stan klocków hamulcowych – być może przyszedł czas na zakup nowych. Manetki do zmiany biegów również można naoliwić, w tym celu ściągamy ich pokrywy i kapiemy po kropelce smaru.
Dętki, opony i równe koła
Po dokładnym umyciu roweru będzie dobrze widoczny stan opon. Jeśli są mocno popękane i sparciałe, to czeka je wymiana. Pompujemy dętki – możemy wykorzystać ręczną lub nożną pompkę, albo podjechać na stację benzynową i skorzystać z kompresora. Przy ostatniej metodzie należy uważnie kontrolować ciśnienie, informacja o tym ile atmosfer jest odpowiednie dla naszej dętki, jest zwykle zaznaczona na oponie. Po napompowaniu dętek stawiamy rower na siodełku i kręcimy kołami, patrząc czy są równe. Delikatne wychyły można wyregulować samodzielnie, naciągając szprychy odpowiednim kluczem. Reperację bardzo krzywych kół lepiej powierzyć profesjonaliście lub wymienić koło na nowe.
Ostatnie poprawki lub przejażdżka do serwisu
Po myciu i smarowaniu dokręcamy dokładnie wszystkie śrubki, sprawdzamy czy nie ma luzów i nic nie skrzypi. Jeśli podczas czyszczenia zauważyliśmy znaczne starcie zębów kasety, starte klocki hamulcowe, koło wymagające centrowania i inne problemy, to lepiej zabrać rower do profesjonalnego serwisu. Odpowiednie przygotowanie roweru ma wpływ na bezpieczeństwo, a także przedłuży życie naszego jednośladu.
Podczas tworzenia tego tekstu udało się przygotować rower za pomocą multitoola Leatherman Skeletool CX i zestawu bitów Bit Kit.