Wiosną wszyscy chętnie wskakujemy na rowery. Jak wyglądały pierwsze prototypy, skąd się wzięła nazwa rower i ile jest rowerów na świecie? Zanim pogoda się rozkręci, przeczytaj 10 ciekawostek rowerowych! 

1. Początki rowerowego szaleństwa

Pierwszym prototypem roweru, stworzonym prawdopodobnie przez francuskiego hrabiego Mède de Sivrac, nie dało się skręcać. Następny pierwowzór roweru opracował w latach 1813-1817 Karl Freiherr Drais von Sauerbronn. Prototyp był napędzany przez odpychanie się od ziemi (jak w rowerach dla dzieci). Rowery jakie znamy, czyli wyposażone w koła równiej wielkości, kierownicę połączoną bezpośrednio z widelcem oraz tylne kolo napędzane przekładnią łańcuchową, opracowano około roku 1884.

2. Welocyped, bicykl i inne nazwy

Rowery nie od początku wyglądały i nazywały się tak jak dzisiaj. Pierwotna wersja bez łańcucha i hamulców to welocyped. Wielkie koło z przodu, małe z tyłu i pedały umocowane bezpośrednio na przednim kole miały bicykle. W większości współczesnych języków nazwa roweru wywodzi właśnie od welocypedu lub bicykla. Skąd więc wziął się rower? Od brytyjskiej firmy motoryzacyjnej Rover, która od 1925 produkowała pojazdy z kołami tej samej wielkości, z napędem łańcuchowym. Marka była tak popularna, że jej nazwa przyjęła się jako określenie wszystkich tego typu produktów.

3. Bracia Wright

Wszyscy słyszeliśmy historię braci Wright i ich przełomowych osiągnięć w technologii samolotów, ale czy wiedzieliście, że Orville i Wilbur posiadali własny warsztat naprawczy rowerów? Ten sam warsztat wykorzystali do zaprojektowania i zbudowania słynnego Wright Flyera z 1903 roku.

Rękawice Mechanix Wear Original Covert

Sprawdź

Apteczka Vera rowerowa

Sprawdź

Lampka rowerowa Nite Ize Bike Light Disc-O

Sprawdź

4. Rower a środowisko

Prawdopodobnie wiecie, że rowery są przyjazną dla środowiska alternatywą dla transportu spalinowego, ale prawdopodobnie nie zdawaliście sobie sprawy, jak naprawdę są przyjazne dla środowiska. Według obliczeń emisja CO2 na każdy kilometr pokonany rowerem wynosi 21 gramów, a w przypadków samochodów 271 gramów na kilometr. Wybierając dojazd rowerem do pracy oszczędzasz też paliwo i spalasz kalorie.

5. Rower to zdrowie

Oprócz dobrego wpływu na środowisko, wybór roweru jest też świetny dla zdrowia. Regularna jazda na rowerze zmniejsza ryzyko otyłości, cukrzycy, udarów, chorób serca, a także różnych rodzajów raka. Rowerzyści żyją dłużej, przy czym też dłużej zostają sprawni fizycznie i rzadziej chorują na demencję. Około trzy godziny pedałowania w tygodniu obniżają ryzyko zawału nawet o 50%. Osoby, które przesiadły się na rower i dojeżdżają nim codziennie do pracy, tracą pierwszego roku około 6 kilogramów bez żadnych dodatkowych wyrzeczeń.

6. Duch roweru

Widzieliście kiedyś w przestrzeni miejskiej rower pomalowany w całości na biało? Jest to Ghost Bike, czyli Duch roweru – pomnik upamiętniający rowerzystę zabitego w wypadku drogowym. Oprócz upamiętnienia tragicznie zmarłej osoby, biały rower ma przypominać uczestnikom ruchu drogowego o bezpiecznej jeździe, a także wpływać na urzędników odpowiedzialnych za powstawanie infrastruktury rowerowej. Pierwsze duchy rowerów pojawiły się w USA, skąd pomysł rozniósł się po świecie, dotarł również do Polski.

7. Korzystaj z infrastruktury rowerowej

W większych i mniejszych miastach wydziela się osobne ścieżki i pasy dla rowerów. Korzystanie z nich zmniejsza ryzyko kolizji, a więc jest bezpieczniejsza dla rowerzysty. Jeśli wzdłuż drogi biegnie ścieżka rowerowa, to masz obowiązek z niej skorzystać. Ciągle nowością są kontrapasy, które są pasami przeznaczonymi do jazdy w jednym kierunku i prowadzą w kierunku przeciwnym do ruchu ogólnego na ulicy jednokierunkowej. Jazda po kontrapasach wielu osobom sprawia problemy, ponieważ nie wiedzą, jak się po nich poruszać. Dlatego społeczność rowerowa wrzuca do internetu filmy, na których można zobaczyć prawidłowy przejazd po takich odcinkach.

Montaż rowerowy Olight

Sprawdź

Latarka Olight S1A Baton

Sprawdź

Gaz pieprzowy Sabre Red Cyclist 31,3 ml – strumień

Sprawdź

8. Świat na dwóch kółkach

Jeśli myślicie, że samochody rządzą światem, to musicie to przemyśleć jeszcze raz. Szacuje się, że ponad miliard rowerów jest obecnych na świecie, z czego prawie połowa w Chinach. Stany Zjednoczone są drugie na liście z ponad 100 milionami jednośladów, a Japonia jest trzecia z ponad 72 milionami.

9. Tandem następnego poziomu

Rower tandemowy jest na ogół dwumiejscowym rowerem, na którym pedałują zarówno kierowcy, jak i pasażerowie z tyłu. Ale pewien miłośnik tandemów nie zatrzymał się w tym miejscu – stworzył długi na ponad 20 rower tandemowy, który można pedałować do 35 osób. Nie jest to najdłuższy rower na świecie. Obecny rekordzista ma 35,79 metra długości.

10. Od roweru do samochodu

Wraz z postępem technologicznym rozwijają się także rowery. Nie mówimy o tym, że manetki i przerzutki stają się bardziej przystępne – mówimy o technice rowerowej używanej w samochodach. Pierwsza na świecie opona wypełniona powietrzem została opracowana dla rowerów pod koniec lat 80. XIX wieku i nie była używana przez przemysł samochodowy przez prawie 10 lat. Opracowanie zaworu dwukierunkowego sprawiło, że adaptacja ogumienia pneumatycznego przez samochody stała się realna.

Teraz, kiedy już wszystko to wiesz, korzystaj z ładnej pogody i wskakuj na rower. Rozmaite przydatne akcesoria i odzież znajdziesz na Militaria.pl!