Tuż przed wybuchem pandemii koronawirusa informowaliśmy o podjęciu współpracy z Fundacją „Śladami uczestników”, która startowała z projektem „Jelczem w Himalaje”. Ostatnie miesiące diametralnie zmieniły plany ludzi na całym świecie, dlatego Jelcz zamiast przemierzać drogi Europy i Azji, zawitał na… Festiwal Górski w Lądku-Zdrój. Odwiedziliśmy to miejsce by zobaczyć ten wyjątkowy pojazd i porozmawiać z organizatorami wyprawy.

Nie wszyscy bowiem pamiętają, że Jelczem wyjeżdżano w wysokie góry już w latach 70′ ubiegłego wieku. Jelcz przewoził nie tylko sprzęt dla wspinaczy, ale także samych himalaistów. Aktualnie wyjazd planowany jest na kwiecień 2021 roku.

Jelczem w Himalaje

„W 1979 roku uczestnikiem wyprawy był mój ojciec, dlatego personalnie podjąłem się, żeby ten projekt poprowadzić od początku do końca, z pełną świadomością jak to jest ważne dla nas wszystkich. Polska ma dużą historię, choć wszyscy mówią o himalaistach zdobywających wierzchołki gór, a nigdy nie mówiło się o himalaistach zajmujących się logistyką tych wypraw. Gdyby nie cały zespół to ten przysłowiowy Lewandowski bramek by nie strzelał. ” –mówi Maciej Pietrowicz, inicjator projektu.

Kurtka Pentagon czarna

Kurtka Pentagon Artaxes Black

Sprawdź
olight latarka

Latarka Olight Seeker 2 Pro Cool White Limited Edition

 

Sprawdź
Multitool Leatherman Wave Plus

Multitool Leatherman Wave Plus

 

Sprawdź

Paradoksalnie, dzisiaj przygotować pojazd do tak wyczerpującej wyprawy nie jest łatwo. 40 lat temu, Polacy dysponowali nowym Jelczem. Ten, który widać na poniższym zdjęciu swoje już przeżył i wymaga jeszcze nieco pracy.

podróż Jelczem w Himalaje

A co poza autem i paliwem jest niezbędne w takiej wyprawie?

„Dzięki sprzętowi Militaria.pl jesteśmy w stanie uratować się na bezdrożach Iranu, Pakistanu czy Indii. Spodziewamy się niespodzianek na drodze. Wydaje nam się, że stricte outdoorowy sprzęt jest nam w stanie bardzo pomóc” – dodaje Maciej Pietrowicz.

Jelcz

Arkadiusz Peryga będący kierowcą i mechanikiem zwraca uwagę na modyfikacje Jelcza: “Głównym założeniem jest to, żeby możliwie nie odbiegać od technologicznych rozwiązań w aucie. Chcemy by trud, który przeżyli nasi poprzednicy był odzwierciedleniem tego projektu, tylko we współczesnych czasach. Nie skupiamy się na rozwiązaniach ułatwiających podróż, a wręcz przeciwnie. Chcemy przeżyć wyprawę tak samo jak Ci, którzy jechali 40 lat temu”.

Tak długa wyprawa wiąże się z dużym ryzykiem usterek technicznych. Czego obawiają się podróżnicy?

“Korzystamy ze starego sprzętu, a najbardziej newralgiczną częścią jest skrzynia biegów, która się kleszczy. Ponadto musimy mieć cały zapasowy osprzęt silnika, wal napędowy i duży zapas kol.” – dodaje Peryga.

wyprawa Jelczem z militaria pl
Lornetka Bushnell h2o

Lornetka Bushnell h2o 8×42 Roof

 

Sprawdź
plecak na wyprawę Wisport Sparrow

Plecak Wisport Sparrow II 30L Black

 

 

Sprawdź
Rękawice Mechanix Original

Rękawice Mechanix Wear Original Leather

 

Sprawdź

Polecamy obejrzeć cały materiał z naszej wizyty w Lądku-Zdrój

Jak wesprzeć projekt?

Wystarczy kupić książkę „Śladami uczestników” dokumentującą historię wypraw Jelcza w Himalaje. Zachęcamy do zakupu książki.

Książkę możesz kupić tutaj

Jak liczy Maciej Pietrowicz, Jelcz podczas całej podróży spali 3000 litrów ropy, a każdy sprzedany egzemplarz książki to równowartość 10 litrów tego paliwa. Zachęcamy do zakupu książki i trzymania kciuków za naszych rodaków!