Airsoft dla początkujących! Jak zacząć przygodę z ASG? Co jest potrzebne na początek i w ogóle o co w tym chodzi?
O ASG słów kilka
Większość z nas w dzieciństwie marzyła by zostać żołnierzem, biegać na wojnie z karabinem i ramię w ramię ze swoimi kompanami bronić tego, co najdroższe sercu. Zamiast karabinów używaliśmy patyków i wydając dziwne odgłosy podbijaliśmy nowe terytoria, a nawet nowe planety!
Wielu z was pyta: „Co to jest ASG?” – jest to odpowiedź na nasze dziecięce zabawy w żołnierzy, ale nie tylko! ASG to również pasja, adrenalina i dużo wysiłku na świeżym powietrzu.
ASG, a dokładniej Air Soft Gun, jest to ogólnie pojęta rodzina replik broni palnej o różnych napędach. Repliki broni ASG opierają się na zasadach działania zbliżonych do równie popularnego paintballu, w przeciwieństwie do niego jednak repliki są wykonane w skali 1:1 w stosunku do broni palnej. Często imitują niemal w 100% jej działanie, a nawet mają naniesione licencjonowane oznaczenia producenta broni palnej! Jednakże główna cecha odróżniająca ASG od Paintballu to kulki, którymi strzelamy. Wystrzeliwane przez repliki ASG pociski to wykonane z plastiku bądź materiałów biodegradowalnych kulki o średnicy 6 mm oraz rzadziej 8 mm.
Dla kogo jest ASG? – w skrócie, dla każdego! Jeżeli macie w sobie zapał i chęci oraz jara was bieganie z karabinem, to jest to zabawa dla was. Jeżeli szukacie realizmu broni lub fajnego sprzętu do postrzelania w przydomowym ogródku, to ASG również spełni wasze oczekiwania. W airsofcie nie ma ograniczeń, jest tylko wasza wyobraźnia – w granicach rozsądku i bezpieczeństwa, rzecz jasna!
Od czego zacząć – pierwsza strzelanka, pierwsza replika
Jeżeli zastanawiacie się jak zacząć przygodę z ASG to mamy dla was jedną, prostą odpowiedź – od strzelanki! Jeśli nie jesteście w 100% pewni, że stanie się to waszą pasją, spróbujcie zabrać się na strzelankę ze znajomymi, którzy użyczą wam swojego sprzętu. Natomiast jeżeli nikt z waszego najbliższego otoczenia nie bawi się w ASG, to skontaktujcie się ze swoim lokalnym środowiskiem – na pewno znajdzie się ktoś, kto wam pokaże co i jak.
Wydawać by się mogło, że taka kolejność jest nielogiczna – na strzelankę bez sprzętu? Nic bardziej mylnego! Oprócz rozeznania w ogólnych zasadach rozgrywek ASG, na strzelankach spotkacie ludzi z bardzo szeroką gamą replik, co pozwoli wam rozwiać wszelkie wątpliwości co do wyboru waszej pierwszej, wymarzonej repliki – karabinek szturmowy, karabin wyborowy lub snajperski, pistolet maszynowy, a może nawet ciężki karabin maszynowy.
Zanim jednak podejmiecie jakąkolwiek decyzję, musimy wyjaśnić wam kilka spraw. Pierwszą i najważniejszą cechą replik ASG jest ich napęd. Napędy replik dzielimy na 3 rodzaje: sprężynowe, elektryczne i gazowe. Repliki sprężynowe są zdominowane przez karabiny snajperskie i strzelby, ale można znaleźć wśród nich również repliki pistoletów czy karabinków. Drugą, a zarazem najszerszą grupą są repliki elektryczne. Jest to najbardziej uniwersalna grupa, w której znajdziecie niemal każdy rodzaj replik broni – od pistoletów po karabiny snajperskie. Trzecia grupa o napędzie gazowym to, w dużym uproszczeniu, głównie repliki pistoletów, a także (w mniejszym stopniu) karabinków szturmowych, strzelb i innych.
Nazwaliśmy repliki elektryczne najbardziej uniwersalnymi nie bez powodu. Szeroki wybór modeli i typów replik oraz łatwość tuningu i napraw to główne cechy charakteryzujące tę grupę. Repliki elektryczne to najczęściej spotykane modele podczas strzelanek – głownie w formie karabinków szturmowych oraz pistoletów maszynowych. W naszej infografice możecie zobaczyć dokładnie, jak działa taka replika i z jakich mechanizmów jest złożona:
Ostatecznie powinniście wybrać replikę zgodnie z waszymi upodobaniami i preferowanym stylem gry, jednakże, żeby wam uprościć wybór dajemy kilka krótkich podpowiedzi: jeżeli chcecie wcielić się w rolę snajpera, wybierzcie replikę sprężynową karabinka snajperskiego, jeśli lubicie flankować i dużo biegać, to zdecydowanie skierujcie swój wzrok w stronę elektrycznego karabinka szturmowego. A może na początek interesuje was tylko zabawa we własnym ogródku? W takiej sytuacji najlepszym wyborem będzie replika pistoletu o napędzie sprężynowym lub gazowym oraz replika strzelby. Podobnie jak w przypadku replik elektrycznych, polecamy wam zapoznanie się z machizmem działania replik sprężynowych w naszej infografice:
Omówienie pojęć ASG
Rozumiemy w pełni, że nie dla każdego pewne skróty lub pojęcia są oczywiste – czym jest FPS w ASG lub co oznacza AEG itd. Wychodząc wam naprzeciw przygotowaliśmy poniżej słowniczek głównych pojęć, z drobnymi poradami i wyjaśnieniami.
Replika ASG – ogólnie pojęta nazwa dla replik broni strzelających plastikowymi kulkami 6 mm. Jest to również skrót oznaczający Air Spring Gun, czyli repliki o napędzie sprężynowym. Najpopularniejsze repliki w tej klasie (sprężynowe): karabiny snajperskie, strzelby, pistolety.
Replika AEG – z angielskiego Airsoft Electric Gun, opisane w ten sposób repliki zasilane są elektrycznie. Najpopularniejsze repliki w tej klasie: karabinki szturmowe, pistolety maszynowe, karabiny maszynowe.
Repliki GBB – z angielskiego Gas Blow Back, są to repliki o napędzie gazowym – CO2 lub green gaz – wyposażone w system Blow Back. Najpopularniejsze repliki w tej klasie: pistolety, karabinki szturmowego, pistolety maszynowe
Repliki GNB – z angielskiego Gas Non Blow Back, podobnie jak wcześniej wymienione, są to repliki o napędzie gazowym, jednakże nie mają systemu Blow Back. Najpopularniejsze repliki w tej klasie: pistolety, strzelby, karabiny snajperskie
FPSy i Dżule (J) – są to dwie główne jednostki miary stosowane w replikach ASG. FPS, czyli feet per second to jednostka określająca prędkość kulki na wylocie z lufy. Dżule (J) to jednostka miary energii, w przypadku replik ASG określa energię kulki po opuszczeniu lufy.
Hop-up – układ w replice odpowiadający za nadanie ruchu rotacyjnego kulce w trakcie wystrzału. Układ ten składa się na komorę HU, gumkę HU oraz dystanser. „Podkręcenie” kulki wypłaszcza jej trajektorię lotu oraz zwiększa zasięg potencjalny strzału. Hop-up musi być zawsze odpowiednio wyregulowany w stosunku do zastosowanych w replice kulek.
Blow Back – jest to system występujący zarówno w replikach gazowych (Gas Blow Back – GBB) jak i elektrycznych (Electric Blow Back – EBB). Odpowiedzialny jest za imitację pracy zamka i odrzutu w replice ASG – po każdym strzale zamek lub jego atrapa przeprowadza pełny cykl pracy jak w broni palnej.
Kulki ASG – plastikowe, 6 mm kule przeznaczone do replik ASG. Kulki, ze względu na swój wymiar i materiał, są uniwersalne do każdego rodzaju repliki. Jednakże dostępne są kulki o różnych wagach np.: 0.2g, 0.25g, 0.28g, 0.30g, 0.40g itd. Wagę kulek należy dobierać ze względu na przeznaczanie repliki, jej prędkość wylotową oraz własne preferencje. Niestety, nie ma dokładnej tabelki jak dobrać odpowiednią masę kulek do konkretnej repliki. Za lekkie kuli nie będą odpowiednio podkręcane przez układ Hop-up, a zbyt ciężkie mogą lecieć bardzo wolno i na krótki dystans. Na początek przyjmijcie, że dla replik o prędkości wylotowej od 350 do 400 FPS dobieracie kulki z zakresu 0.25g-0.28g. Dla replik od 400 do 450 FPS kulki o wadze minimum 0.3g, a dla replik snajperskich o mocy ponad 550 FPS przynajmniej kulki o masie 0.4g.
Szyny montażowe Weaver/Picatinny/RIS – szyny montażowe w replikach przeznaczone do montażu dodatkowego oporządzenia na replice – kolimatora, chwytu pionowego, lasera, latarki, montażu zawieszenia QD itd. Szyny popularnie nazywane są RIS, ale również Weaver lub Picatinny. Wszystkie nazwy odnoszą się do szyn montażowych o średnicy 22 mm.
Dostałem! – pierwsza komenda, której nauczycie się na strzelance. Okrzykiem tym oznajmiacie przeciwnikom i sojusznikom o tym, że zostaliście celnie trafieni, a co za tym idzie wyeliminowani z gry do czasu odrodzenia.
Kawałek czerwonego materiału lub kamizelka odblaskowa – wykorzystywane do oznaczenia po trafieniu. Założenie na siebie chusty lub kamizelki oznacza, że jesteście wyłączeni z gry i nikt do was nie będzie strzelał do czasu powrotu do gry po odrodzeniu.
Resp – od popularnego słowa z gier komputerowych Respawn. Miejsce, w które udajcie się po tym jak zostaniecie wyeliminowani przez przeciwnika. Do gry wracacie według zasad określonych przez organizatora, np. po 5 minut od wejścia na „respa” lub w przypadku określonej liczby osób w respie.
Sprzęt obowiązkowy do gier ASG
Oprócz słowniczka, mamy dla was przygotowaną listę wyposażenia, w które warto byłoby się zaopatrzyć, jeżeli zamierzacie brać czynny udział w rozgrywkach ASG. Listę zaczynamy od rzeczy najważniejszych, a kończymy na przydatnych dodatkach.
Ochrona oczu – najważniejszy element wyposażenia każdego airsoftowca. Bez ochrony oczu nie zostaniecie wpuszczeni na żadną strzelankę, dlatego koniecznie musicie się w taką wyposażyć. Najpopularniejsze z tej kategorii są okulary ochronne oraz gogle taktyczne. Jeżeli chcecie poznać dogłębnie ten temat to zapraszamy was do naszego tekstu, który szczegółowo opisuje klasy i kategorie ochrony oczu.
Replika z wyposażeniem – wasz osobisty „miotacz” kulek. Niezależnie od rodzaju repliki jaką wybierzecie, jest ona wam niezbędna do samodzielnego wzięcia udziału w rozgrywkach ASG. Pamiętajcie o zabraniu ze sobą kulek oraz w przypadku replik AEG – naładowaniu akumulatora.
Ochrona twarzy – maska siatkowa, arafatka lub szalokominiarka to przydatne akcesoria chroniące twarz przede wszystkim przed uderzeniami kulek. Jest to jedno z akcesoriów, które warto mieć dla własnego bezpieczeństwa i komfortu gry.
Nakrycie głowy – podobnie jak z ochroną twarzy, warto z czasem zaopatrzyć się w ochronę głowy, niezależnie czy będzie to czapka, kapelusz, a nawet hełm.
Dodatki – na pierwszą strzelankę nie potrzebujecie wiele więcej, ale warto abyście w perspektywie czasu pomyśleli o mundurze i kamizelce taktycznej. Kamizelka umożliwi wam przenoszenie wielu niezbędnych rzeczy w łatwy sposób, z szybkim dostępem do nich, a mundur ułatwi wam kamuflowanie się w terenie.
Wyruszamy w teren
Na sam koniec poruszymy temat, gdzie można strzelać z replik ASG. Oprócz oczywistych miejsc takich jak przydomowy ogródek czy miejsce mocno oddalane od zabudowań i dużych skupisk ludzi, strzelanki większe lub mniejsze odbywają się w lasach, opuszczonych piaskowniach lub innych terenach zróżnicowanych. Duże gry typu Larp lub Mil-Sim mogą odbywać się na wcześniej przygotowanych komercyjnych polach, a nawet na wojskowych poligonach! Pamiętajcie, by na grę w lesie i terenie zielonym zawsze starać się zabrać ze sobą kulki biodegradowalne.
Jeżeli macie jakieś wątpliwości kontaktujcie się ze środowiskiem ogólnopolskim lub swoim lokalnym, koledzy-airsoftowcy na pewno wam pomogą lub doradzą we wszelkich sprawach. Do zobaczenia na polu bitwy!
Repliki ASG i wszystkie potrzebne akcesoria do rozgrywek airsoftowych znajdziecie na Militaria.pl.